Pierwszoplanową rolę w procesie kształcenia odgrywają:
cele kształcenia
treści kształcenia
metody kształcenia
formy kształcenia
Strategia kształcenia oparta na zintegrowanych treściach kształcenia z różnych dziedzin to:
nauczanie programowane
modułowy system kształcenia
przedmiotowy system kształcenia
kształcenie zintegrowane
Uczenie się przez działanie to istota metod:
podających
problemowych
praktycznych
eksponujących
Środki dydaktyczne pełnią w kształceniu funkcję:
kształcącą i dydaktyczną
oceniającą
korektywną
zastępującą czynności nauczyciela
Edukacja zdrowotna w nowoczesnym rozumieniu to:
przekazywanie wiedzy o zdrowiu
wychowywanie dla zdrowia
wychowanie i kształcenie dla zdrowia
oświata zdrowotna
Charakterystyczną cechą procesu edukacji zdrowotnej jest to, że:
dotyczy głównie dzieci i młodzieży
dotyczy tylko ludzi zdrowych
obejmuje cały cykl życia człowieka
dotyczy tylko człowieka chorego
Edukacja zdrowotna ludzi dorosłych, w odróżnieniu od edukacji dzieci, opiera się zazwyczaj na:
zabawie
osobistej aktywności, samouctwie, samokierowaniu
nauczaniu konkretno-obrazowym
edukacji szkolnej
Prawdą jest, że:
edukacja zdrowotna jest równoznaczna z promocją zdrowia
edukacja zdrowotna to prewencja zdrowia
edukacja zdrowotna to narzędzie promocji zdrowia
edukacja zdrowotna to wychowanie zdrowotne
Aspektami edukacji zdrowotnej są:
wiedza, umiejętności, postawy
wiedza o zdrowiu
postawy prozdrowotne
umiejętności komunikowania się
W zapobiegawczych modelach edukacji zdrowotnej wyróżniamy:
model teoretyczny i praktyczny
model zapobiegawczy i prewencyjny
model zorientowany na chorobę, czynniki ryzyka i zdrowie
model zorientowany na dzieci i dorosłych
Ocena wyników edukacji zdrowotnej realizowanej w przeszłości u podopiecznych jest zadaniem pielęgniarki, który mieści się w etapie procesu edukacji zwanym:
rozpoznaniem
planowaniem
realizacją
oceną
Określenie treści edukacji zdrowotnej oraz dobór form, metod i środków dydaktycznych jest zadaniem na etapie:
rozpoznania
planowania
realizacji
oceny
Osiągnięcia uczących się, jakich się oczekuje w wyniku realizacji programu kształcenia, to:
wymagania dydaktyczne
wymagania programowe
wymagania celowane
wymagania nauczyciela
Naśladujące rzeczywistość metody dydaktyczne to:
metody praktyczne
film dydaktyczny
metody symulacyjne
metody aktywizujące
Ogół procedur i technik wykorzystywanych przez nauczyciela i uczących się na różnych poziomach kształcenia w celu wprowadzenia założonych zmian w osobowości uczniów nazywamy:
strategią dydaktyczną
metodą dydaktyczną
środkami dydaktycznymi
formami dydaktycznymi
W przygotowaniu nauczyciela do zajęć wybór metody dydaktycznej dobór odpowiednich środków dydaktycznych oraz racjonalne rozmieszczenie w czasie poszczególnych elementów zajęć to czynności należące do:
przygotowania merytorycznego
przygotowania metodycznego
przygotowania organizacyjnego
przygotowania rzeczowego
Metoda projektów jest:
metodą podającą
metodą programowaną
metodą algorytmiczną
metodą praktyczną
Proces nabywania wykształcenia w toku własnej działalności, kiedy to cele, treści, warunki i środki ustala sam kształcący się, to:
samokształcenie
doskonalenie zawodowe
samowychowanie
samoedukacja
Istotą metody projektów jest to, że:
opiera się ona na zadaniu problemowym, które nie wymaga rozwiązania praktycznego
chodzi w niej o pełną samodzielność uczących się, a opiera się na zadaniu problemowym
opiera się wyłącznie na zadaniu praktycznym
opiera się na ustalonym wcześniej przepisie postępowania
Programowane uczenie się opiera się na:
regułach heurystycznych
algorytmach
dyskusji
działaniu praktycznym
Ewaluacja to:
proces ciągłej nieformalnej oceny efektywności kształcenia
pomiar wiedzy zdających
proces ciągłej formalnej oceny jakości kształcenia
proces oceny postaw zawodowych
Pomiar dydaktyczny to:
oparte na kryteriach porównanie w czasie egzaminu wiedzy, umiejętności i cech osobowości zdających z celami przyjętymi jako wzorzec
porównanie wiedzy zdających z normami ocen
porównanie założonych celów z osiągniętymi
oszacowanie poziomu umiejętności zawodowych
Na wiarygodność oceny składa się:
trafność zastosowania danej metody oceny
obiektywność narzędzia oceny
odpowiedni dobór norm oceny
trafność, rzetelność, obiektywność oraz praktyczność metody oceny
Ewaluacja obejmuje:
cele i metody nauczania
programy nauczania
efekty uczących się
uczących się i nauczających, cele, metody oraz sposoby oceny
Kształcenie obejmuje:
sferę poznawczą i sferę postaw
sferę intelektualną i sferę umiejętności
sferę poznawczą, sferę psychomotoryczną i sferę afektywną
sferę praktyczną i sferę motywacyjną
Dydaktyka to:
nauka, której celem jest kształcenie i samokształcenie â ich cele, treści, metody oraz środki i organizacja
dyscyplina naukowa zajmująca się kształceniem i samokształceniem
nauka, której celem jest nauczanie
nauka praktyczna, której celem jest przygotowanie nauczycieli do zawodu
Dyrektywa Unijna 2005/36/WE uwzględnia wymogi związane z:
organizacją zakładów opieki zdrowotnej
przestrzeganiem procedur pielęgniarskich
kształceniem i wykonywaniem zawodu pielęgniarki
przestrzeganiem praw pacjenta
Kształcenie podyplomowe pielęgniarek w Polsce:
jest regulowane przez prawo europejskie
nie jest regulowane przez prawo europejskie
jest regulowane przez PTP
jest regulowane przez Ministerstwo Nauki
Jakie elementy kształcenia pielęgniarek są wspólne dla krajów europejskich:
organizacja kształcenia
minimalne wymagania programowe
doskonalenie zawodowe
warunki kształcenia
Strategia WHO dotycząca kształcenia pielęgniarek ma swą podstawę w:
kompetencjach
programach unijnych
programach Ministerstwa Zdrowia
celach strategicznych
Kompetencja to:
umiejętność wykonania jakiejś czynności
zasób wiedzy, umiejętności i cech osobowości
wiedza o przedmiocie działania
uprawnienia do wykonywania danej czynności
Polska jako kraj Unii Europejskiej we współczesnym systemie kształcenia pielęgniarek spełnia wymogi zawarte w:
dyrektywach unijnych
programach nauczania
wytycznych PTP
wytycznych Okręgowych Izb Pielęgniarek i Położnych
Cele kształcenia to:
zamierzone działania nauczyciela
zamierzone osiągnięcia uczących się
wytyczne pracy nauczyciela
wytyczne pracy szkoły
Hierarchiczna klasyfikacja celów określonej dziedziny to:
taksonomia celów kształcenia
operacjonalizacja celów kształcenia
segmentacja celów kształcenia
segregacja celów kształcenia
Wartościowanie systemu dydaktycznego na podstawie wyników końcowych to:
ewaluacja kształtująca
ewaluacja sumująca
ewaluacja systemowa
ewaluacja autokratyczna
Zabieg polegający na uszczegółowieniu, sprecyzowaniu i konkretyzacji ogólnego celu kształcenia nazywamy:
taksonomią celów
uporządkowaniem celów
operacjonalizacją celów
segregacją celów
Na treść kształcenia składa się:
materiał nauczania
cele kształcenia, materiał kształcenia oraz wymagania programowe
czynność opanowywana przez ucznia
zbiór definicji i pojęć
Szczegółowy cel operacyjny powinien składać się z następujących elementów:
opisu warunków jego demonstracji i metody oceny
opisu kryterium oceny i metody działania
opisu zachowania ucznia, sytuacji sprawdzania i kryterium osiągnięć
opisu warunków, kryterium sprawdzania i okoliczności działania
Metody kazuistyczne, mające szerokie zastosowanie w nauczaniu medycznym, należą do metod:
problemowych
podających
eksponujących
z zastosowaniem podręcznika
Skale szacunkowe są:
metodą pomiaru dydaktycznego
formą oceny
narzędziem pomiaru dydaktycznego
matrycą testu
Do czynników warunkujących efektywność kształcenia należą:
treści kształcenia, warunki pracy, osoba nauczyciela i osoba ucząca się
baza materialna placówki kształcącej
metody stosowane w pracy dydaktycznej
organizacja kształcenia
Cele szczegółowe kształcenia charakteryzują się tym, że:
są konkretne i odnoszą się do nauczyciela
są konkretne i odnoszą się do uczących się
są perspektywiczne i odnoszą się do nauczyciela
są perspektywiczne i wyznaczają kierunki działań instytucji kształcącej
Ze względu na zależność metod od zadań dydaktycznych metody nauczania dzieli się na:
służące opracowaniu nowego materiału, utrwalaniu i sprawdzaniu wyników nauczania
podające i aktywizujące
oparte na obserwacji, słowie i działaniu
nauczania teoretycznego i praktycznego
Dobór metod kształcenia zależy od:
treści kształcenia, które są nadrzędne wobec innych składowych procesu kształcenia
form zajęć dydaktycznych
celów, treści, zadań dydaktycznych oraz wieku uczących się
warunków, w jakich przebiega kształcenie
Istotą metod problemowych jest:
czynne uczestniczenie w rozwiązywaniu problemów i dyskusji
formułowanie problemów
formułowanie hipotez rozwiązania problemu
wyciąganie wniosków
W układzie treści kształcenia wyróżniamy:
układy: liniowy, programowany, spiralny
układy: prosty, rozgałęziony, mieszany
układy: blokowy, rozgałęziony, problemowy
układy: liniowy, koncentryczny, spiralny
Zastosowanie środków dydaktycznych na wykładzie prowadzi do:
zmniejszenia obciążenia uwagi
zwiększenia obciążenia uwagi
utrudnienia pracy wykładowcy
uniemożliwienia uczestnikom wykładu notowania
Metoda dydaktyczna, której celem jest zgłębienie tematu, uzgodnienie lub wybór jednego stanowiska, to:
pogadanka
dyskusja
wykład
ćwiczenie
Zadanie wymagające pokonania jakiejś trudności o charakterze teoretycznym lub praktycznym przy udziale aktywności badawczej podmiotu to: