Dokumenty, które mogą być podstawą analizy naukowej, to dokumenty:
pisane, cyfrowe i obrazowe
zastane i intencjonalnie wytworzone
oficjalne i osobiste
wszystkie powyższe
Kwestionariuszowe pytanie zamknięte dysjunktywne to pytanie, które:
umożliwia badanemu wybór tylko jednej odpowiedzi spośród kilku
umożliwia badanemu wybór dwóch odpowiedzi spośród kilku
umożliwia badanemu wybór tylko odpowiedzi âtakâ lub ânieâ
jest pytaniem otwartym
Kwestionariuszowe pytanie zamknięte koniunktywne to pytanie, które:
umożliwia badanemu wybór tylko jednej odpowiedzi spośród więcej niż dwóch
umożliwia badanemu wybór więcej niż jednej odpowiedzi spośród kilku
umożliwia badanemu wybór tylko odpowiedzi âtakâ lub ânieâ
jest pytaniem alternatywnym
Wywiad skategoryzowany to wywiad, w którym dominują pytania:
otwarte
zamknięte
w połowie otwarte i w połowie zamknięte
swobodne
Które z poniższych określeń wskazuje na błąd w badaniach sondażowych?
przeprowadzenie badań pilotażowych
zastosowanie w kwestionariuszu pytań koniunktywnych
zastosowanie w kwestionariuszu pytań dysjunktywnych
brak dbałości badacza o stworzenie odpowiedniego nastroju podczas przeprowadzania badań
Jaka technika badawcza jest typowa dla metody sondażu diagnostycznego?
technika ankiety
technika wywiadu
zarówno technika wywiadu, jak i ankiety
technika obserwacji
W obserwacji niestandaryzowanej stosowana jest:
technika obserwacji fotograficznej
technika obserwacji próbek czasowych
technika wywiadu
technika ankiety
Pielęgniarka ma w sposób poprawny metodologicznie opisać losy swojego pacjenta, koncentrując się w opisie na tezie âchoroba zmienia pozytywnie styl życiaâ. Jaką metodę badań powinna wybrać?
analizę dokumentacji pacjenta
metodę monografii
metodę indywidualnych przypadków
metodę eksperymentu
Badanie pilotażowe (weryfikacja pytań kwestionariuszowych) to:
badanie poprzedzające badanie sondażowe
badanie kończące badanie sondażowe
badanie prowadzone w trakcie badań sondażowych
badanie sondażowe z wykorzystaniem przypadkowych respondentów
Które z poniższych stwierdzeń jest poprawnie skonstruowaną hipotezą dla następującego problemu badawczego: âJaka jest główna przyczyna zaniechania przez kobiety samobadania piersi?â?
âZakładam, że główną przyczyną zaniechania przez kobiety samobadania piersi jest lęk przed wykryciem u siebie choroby nowotworowej.â
âWiedza kobiet na temat samobadania piersi jest mała.â
âKobiety w procesie samobadania piersi nie mają wsparcia od swoich bliskich.â
âPracownicy służby zdrowia nie nauczyli kobiet prawidłowego samobadania piersi.â
Który z poniższych celów badań pedagogicznych to cel teoretyczny?
âOpracowanie modelu lekcji stymulującej aktywność prozdrowotną uczniówâ
âSformułowanie teoretycznego modelu lekcji z wychowania zdrowotnegoâ
âUstalenie przydatności metody problemowo-programowej w zajęciach z wychowania zdrowotnego w VI klasie szkoły podstawowejâ
wszystkie powyższe to cele teoretyczne
Pytanie badawcze/problemowe typu âdopełnienieâ najczęściej zaczyna się od zwrotu:
âjakiâ, âkiedy", âjakieâ, âjakaâ¦â
âczyâ¦â
âktóryâ¦â
âczyżbyâ¦â
Który z poniższych zapisów jest zapisem problemu?
âPacjent porusza się z trudem, ale samodzielnie.â
âCzy pacjent zrozumiał informację na temat swojej choroby, zawartą w ulotce dołączonej do leku?â
âPacjent zrozumiał trudne pojęcia.â
âRodzina pacjenta uczestniczy w procesie pielęgnacji.â
Hipoteza to:
przypuszczenie dotyczące zachodzenia pewnych zjawisk lub zależności między nimi, które pozwala wyjaśnić jakiś niewytłumaczony dotąd zespół faktów, będących wcześniej problemem
stwierdzenie, co do którego istnieje pewne prawdopodobieństwo, że stanowić będzie prawdziwe rozwiązanie postawionego problemu
stwierdzenie, które jest sprawdzalne
wszystkie powyższe
Który z poniższych zapisów jest zapisem pytania problemowego typu ârozstrzygnięcieâ?
Jaka jest wiedza wybranej grupy kobiet na temat osteoporozy?
Czy absolwenci studiów pielęgniarskich wolą pracować na chirurgii czy na pediatrii?
W jakich warunkach następuje zakażenie wewnątrzszpitalne?
Jaki jest wpływ motywacji na uczenie się?
Dla jakiej metody badań typową techniką badawczą jest technika grup równoległych?
dla metody indywidualnego przypadku
dla metody eksperymentu
dla sondażu diagnostycznego
dla analizy dokumentów
Do jakiego rodzaju badań należy zaliczyć badanie prowadzone metodą indywidualnego przypadku?
do badań ilościowych
do badań jakościowych
zarówno do badań ilościowych, jak i jakościowych
do badań mieszanych
Badanie prospektywne to badanie polegające na:
pomiarze zmiennych, które pojawiają się podczas badania (np. badanie eksperymentalne)
badaniu zmiennych, które zaistniały przed badaniem
badaniu retrospektywnym
badaniu historycznym
Ankieta audytoryjna to technika typowa dla metody:
eksperymentalnej
monograficznej
studium indywidualnego przypadku
sondażu diagnostycznego
Jakie jest położenie pojęć âdyscyplinaâ i pojęcie âdziedzinaâ w strukturze nauki?
to pojęcia synonimiczne, ujęte na tym samym poziomie
pojęcie âdziedzinaâ jest pojęciem węższym od pojęcia âdyscyplinaâ
pojęcie âdziedzinaâ jest pojęciem szerszym od pojęcia âdyscyplinaâ
pojęcia te się wykluczają
W Polsce badania naukowe w obszarze biologii i medycyny podlegają ocenie bioetycznej. To wymóg zawarty w:
Europejskiej Konwencji Bioetycznej
Kodeksie Norymberskim
Deklaracji Helsińskiej
Karcie Ottawskiej
Słowo kluczoweâ to pojęcie, które wiąże się z:
wyszukiwaniem informacji w elektronicznej bazie publikacji naukowych
procesem konstruowania pytań ankietowych
zestawianiem problemów badawczych
wszystkie powyższe
Narzędzie badawcze to:
ołówek
kwestionariusz ankiety
dyktafon
wszystkie powyższe
Kategoryzacja w budowie narzędzia badań oznacza:
budowa ścisłych pytań
ustaloną kolejność zadawania pytań
typologię odpowiedzi
wszystkie powyższe
Co oznacza termin âkwerendaâ?
zbieranie informacji niezbędnych do wyjaśnienia problemu
pytanie informacyjne
filtr umożliwiający wybranie z bazy danych wyłącznie potrzebnych danych
wszystkie powyższe
Jakim pytaniem badawczym jest następujące pytanie: âCzy pielęgniarki w Polsce mają odpowiednie kwalifikacjeâ?
jest to pytanie dopełniające
jest to pytanie rozstrzygające
zawiera ono elementy pytania dopełniającego i rozstrzygającego
jest to pytanie âzmienneâ
Wskaż poprawną definicję zmiennych:
zmienne to wszystko to, na czym w szczególny sposób badacz chce się skoncentrować w swoich badaniach
zmienne to cechy przedmiotu badań
zmienne to cechy obserwowalne bezpośrednio w toku badań
wszystkie powyższe
Wskaż poprawną definicję zmiennej niezależnej:
zmienna niezależna to cecha przedmiotu badań, która wpływa na inna cechę
zmienna niezależna to zmienna, która zmienia się pod wpływem innej cechy przedmiotu badań
zmienna niezależna to element przedmiotu badań, który nigdy nie ulega zmianie
zmienna niezależna to np. cecha biologiczna
Wskaż poprawną definicję zmiennej zależnej:
zjawisko podlegające wpływom innych zjawisk
zmienna, której zmiany są skutkiem oddziaływania jednej lub więcej zmiennych
zmienna, której związki z innymi zmiennymi chcemy określić, wyjaśnić
wszystkie powyższe
Wskaż poniżej zmienną dwuwartościową:
poziom wiedzy
płeć
wykształcenie
wszystkie powyższe to zmienne dwuwartościowe
âWskaźnikâ w metodologii badań naukowych to:
cecha, zdarzenie lub zjawisko, na podstawie zajścia którego wnioskujemy z pewnością lub z określonym prawdopodobieństwem (wyższym od przeciętnego), że zachodzi zjawisko, które nas interesuje
fragment zapisu w kwestionariuszu
ważny element w koncepcji badań
wszystkie powyższe
Wskaż poniżej zapis określający wskaźnik empiryczny:
noszenie obrączki na palcu lewej dłoni
uśmiech
pilny uczeń
wszystkie powyżej
Jakie elementy zostały zawarte w definicji praktyki pielęgniarskiej opartej na faktach (Evidence BasedNursing Practice)?
pacjent, jego preferencje oraz środowisko kliniczne i dostępne w nim środki
pacjent i jego preferencje, środowisko kliniczne i dostępne w nim środki, aktualny, dający się zastosować dowód naukowy, a także znawstwo oraz szkolenie osób świadczących opiekę
aktualny, dający się zastosować dowód naukowy, możliwy do wprowadzenia do praktyki pielęgniarskiej
pacjent i jego preferencje, środowisko kliniczne i dostępne w nim środki, aktualny, dający się zastosować dowód naukowy
Czym może być dowód (Evidence) w praktyce pielęgniarskiej opartej na faktach?
wynikiem doświadczenia empirycznego
interpretacją wyniku doświadczenia
opinią eksperta
wszystkie powyższe
Zaznacz odpowiedź wskazującą na wszystkie cechy dobrej obserwacji:
celowa, planowa, selektywna, dokładna, obiektywna
planowa, selektywna, dokładna, obiektywna
celowa, planowa, selektywna, dokładna, nie obiektywna
dokładna, obiektywna, planowa
Obserwacja uczestnicząca niejawna polega na tym, że:
badacz staje się uczestnikiem grupy, którą chce poddać obserwacji, a jej członkowie są poinformowani o rzeczywistym celu jego przynależności
badacz staje się uczestnikiem grupy, którą chce poddać obserwacji, a jej członkowie nie są poinformowani o rzeczywistym celu jego przynależności
badacz staje się uczestnikiem grupy, którą chce poddać obserwacji, i tylko część jej członków jest poinformowana o rzeczywistym celu jego przynależności
badacz staje się uczestnikiem grupy, którą chce poddać obserwacji, a poinformowany o rzeczywistym celu jego przynależności jest tylko jeden jej członek â lider
Technika próbek czasowych to technika związana z metodą:
organizacji
monografii
obserwacji
sondażu diagnostycznego
âProces badania naukowego zawsze powinien kończyć się upowszechnieniem wyników tego badaniaâ. Czy ta zasada powinna być przestrzegana bezwzględnie?
tak, zawsze
tak, ale nie w przypadku każdego badania naukowego
tak, ale tylko w przypadku badań ilościowych
tak, ale tylko w przypadku badań jakościowych
Dyskusja to opisowa część pracy, w czasie której prezentuje się otrzymane wyniki badań i ich interpretacje na tle danych z literatury. polega na:
porównaniu własnych wyników z innymi publikowanymi danymi
porównaniu własnych wniosków z innymi pracami na podobny temat
porównaniu hipotez z innymi pracami prowadzonymi na podobny temat
wszystkie powyższe
Przypis to forma powoływania się na literaturę wykorzystywaną w pracy badawczej, która może zawierać:
komentarz, objaśnienie, poszerzenie zagadnienia omówionego wcześniej
informacje merytoryczne, poboczne względem głównego tematu pracy
numer wskazywanej publikacji, z końcowego wykazu bibliograficznego umieszczonego na końcu pracy
wszystkie powyższe
Które z poniższych przykładów mogą składać się na âzbiorowość statystycznąâ?
ludzie
przedsiębiorstwa
obszary geograficzne
wszystkie powyższe
Dobór warstwowy to sposób doboru próby do badań, zaliczany do:
doboru losowego
doboru celowego
zarówno do doboru losowego jak też celowego
doboru pojedynczego
W losowym doborze próby stosujemy technikę losowania zależnego. Polega ona na tym, że:
po każdym losowaniu jednostka wraca do zbiorowości generalnej
po każdym losowaniu wylosowany element nie bierze udziału w następnym
losowanie zależy od informacji na temat cech zbiorowości generalnej
losowanie zależy od informacji o związkach istniejących między cechami zbiorowości generalnej
W jakiej metodzie badań naukowych zostaje zmieniona rzeczywistość?
w sondażu diagnostycznym
w analizie indywidualnego przypadku
w eksperymencie
w metodzie porównawczej
Badanie monograficzne może dotyczyć:
osoby
miejscowości
instytucji
wszystkie powyższe
âSkalaâ to pojęcie oznaczające kluczowy element metody badań naukowych, którą jest:
sondaż diagnostyczny
metoda szacowania
monografia
studium przypadku
Jaką metodę badań może wybrać badaczânauczyciel, chcąc ustalić, którzy uczniowie są izolowani w klasie przez pozostałych?
metodę sondażu diagnostycznego
metodę obserwacji
metodę socjometryczną
metodę monograficzną
W toku postępowania badawczego (na etapach badań) obowiązuje określony logiczny porządek. Który z poniższych zapisów go odzwierciedla?
zaistnienie sytuacji problemowej, formułowanie problemów badawczych, projektowanie narzędzi badawczych, dobór osób badanych, opracowanie wyników badań
formułowanie problemów badawczych, dobór osób badanych, projektowanie narzędzi badawczych uwzględniających cechy osób badanych
formułowanie problemów badawczych, projektowanie narzędzi badawczych, dobór osób badanych
zaistnienie sytuacji problemowej, formułowanie problemów badawczych, projektowanie narzędzi badawczych, dobór osób badanych